Vælg en side
Case Study ı Design People
Overblik

Et digitalt koncept med fokus på Smart Home for målgruppen Super Users, hvor bekvemmelighed og velvære er i højsæde. Målet for denne case study går i sin enkelhed ud på at forbedre indeklimaet hos den individuelle og har taget udgangspunk i problemformuleringen:

”Hvordan kan superbrugeren opnå et sundere indeklima i hjemmet, uden aktivt at gøre noget i hverdagen?”

Løsningen har fået tildelt navnet AirHomie.

AirHomie benytter sig af sensorteknologi, der automatisk sørger for at åbne vinduer på klem, hvorpå indeklimaet bliver forbedret.

Til systemet medfølger der en app, og en trådløs kontakt. Appen registrerer alle former for data, såsom hvor mange gange vinduet har været åbnet i løbet af dagen, hvad gennemsnitstemperaturen har været, om luftkvaliteten er blevet forbedret eller forværret mm.

Klient

Develco Products
Design People

Rolle

User InterfaceDesign
Prototype
Illustrationer
UX research

Varighed

November 2017 – Februar 2018

Analyse

Rigtig mange danskere har problemer med indeklimaet i deres hjem. I gennemsnit afgiver et menneske 1 – 1,5 liter væske i døgnet, som øger luftfugtigheden. Derudover påvirkes indeklimaet også af andre faktorer som temperaturændringer, og det anbefales at lufte ud to til fem gange dagligt (Blomsterberg, Kjerumgaard and Mikkelsen, 2017). Der ses dog en tendens, at mange ikke husker disse simple husråd, i den travle hverdag

“..Jeg ved godt jeg burde gøre det noget oftere, men det er ikke altid lige det, man tænker mest over”

– Henrik, superbruger

Personas
AirHomie App

Med AirHomie appen kan brugeren altid finde information vedrørende indeklimaet i hjemmet.

Hjemskærmen som ses til højre giver information om den nuværende temperatur, luftfugtigheden, luftkvaliteten og hvor mange gange vinduet har været åbent den pågældende dag. Ligeledes er der en graf nederst på skærmen, der fortæller hvad den generelle indeklima kvalitet er.

Mockup af App
Produkter

Konceptets produkter er udviklet vha. Develco Products white label produkter.

Low Fidelity Prototyper

AirHomie styres af en smart sensor i loftet, der måler temperatur, luftfugtighed og luftkvalitet. Hvis sensoren registrerer at der er dårligt indeklima, sender sensoren et signal til vinduesåbneren, der åbner vinduet på klem. Ligeledes sender sensoren et signal til termostaten, der sørger for at skrue ned for varmen, så at radiatoren ikke varmer rummet op under udluftningen.

Til højre ses et værelse med sensor i loftet, sensor ved radiatoren og sensor ved vinduerne.

Værdiskabelse

Brugerværdi

  • Automatiseret vinduer der sikrer et sundt indeklima døgnet rundt.
  • Universal og flytbar.

  • Følge hjemmets indeklima gennem data og indsigter.

Forretningsværdi

  • Konceptet skaber flere veje til revenue streams. Primært superbruger, sekundært lejebolig foreninger og andre brugere.

  • Mulighed for yderligere integration med andre smart produkter i hjemmet.

  • Åbner muligheden for forskellige markedsføringskanaler.

Videreudvikling

Konceptet skaber flere forskellige muligheder for videreudvikling:

  • Integration med andre produkter/koncepter 
  • Udvide kundesegmentet
  • Voice control
  • Sammenkobling med andre Smart Home teknologier