Case Study ı Danske Bank

Overblik
Ud fra casebeskrivelsen ‘Fit for Banking’ havde teamet til opgave at undersøge, udvikle og designe et digitalt koncept for, hvordan en bank ville være, hvis den var mere som en fitness service.
Hvordan ville banken føles og opleves, hvis man lod sig inspirere af, hvordan digitale fitnessparadigmer anvendes.
Klient
Danske Bank
Rolle
User Interface Design
Prototype
Grafisk Design
User Experience Design
Varighed
September 2017 – November 2017
Koncept beskrivelse
Konceptløsningen har taget udgangspunkt i følgende design spørgsmål:
“Hvordan skabes et digitalt koncept som ændrer unges opsparingsadfærd uden at blive en demotiverende pligt?”
Appen blev døbt bundle, og skal gøre det mere overskueligt at spare op til det man ønsker.
For at brugeren ikke selv skal tænke over at lægge penge til side, vil appen selv overføre penge til en opsparingskonto. Pengene bliver trukket fra den konto, hvorpå indtægterne kommer ind.
Beløbet der bliver overført til de opsparingsmål der er blevet sat, vil som standard være 3 % af det rådighedsbeløb, der er tilgængeligt i den pågældende måned.
Hvis et opsparingsmål ønskes færdiggjort lidt hurtigere, kan brugeren tage imod en challenge.
Disse challenges kan bestå af små opgaver, som eksempelvis at spare 100 kr. på mad en uge. Der vil altid være nye challenges, og der opfordres til at udføre dem, da brugeren kan opnå trofæer.

Discover
En kombination mellem desk – og field research danner grundlag for konceptets indsigter og løsning.
Gennem spørgeskemaundersøgelsen kan der ses en tendens, at unge foretrækker at benytte mobile bank-apps fremfor netbank.
%
%
%
Foretrækker at benytte mobilbank app frem for netbank
Ønsker et bedre overblik i deres bank app
Vil gerne kunne spare op på en nemmere måde
Interview
Ud fra de informanter som teamet kom i kontakt med, kunne teamet konkludere at det var et generelt problem for unge at spare op til hvad de ønsker.
“Jeg associerer opsparing med noget træls og kedeligt”
– Tina, 24 år
“Hvis netbank havde flere funktioner så det var sjovere og nemmere, ville det måske gøre opsparing mere motiverende”
– Amalie, 23 år
Gamification
Når brugeren sparer penge i forbindelse med en challenge, eller gennemfører et mål, vil brugeren opnå et trofæ.
Her ligger gamification delen, der skal påvirke brugerne til at gennemføre så meget som muligt, og opnå så mange trofæer som muligt. Dette kan være en effektiv motivationsfaktor for nogle.

Value Proposition
Ved aktivt at anvende bundle får brugerne et mere realistisk ind- blik og forståelse for deres økonomi, samt et redskab til at få det meste ud af deres penge.
• En detaljeret oversigt over brugerens økonomi
• Hjælp til håndtering af økonomi og opsparing
• Motivation til at fortsætte
• Mulighed for at nå opstillede mål
• Customized opsparing i forhold til din økonomi
• En automatisk overførsel til opsparingen
• En realistisk tidshorisont for drømme