Vælg en side

Case Study ı DR TV

Overblik

Som nationale public service-selskab, spiller DRTV en afgørende rolle i måden hvorpå nyheder optages i vores liv. DR ønsker at udvide deres underholdningsfokus ved at integrerer nyheder for et yngre publikum.

Selvom underholdning, dokumentarer og fiktion vil være den primære årsag for at agere med DRTV, og skal forsætte med det, viser research at brugerne vil finde det positivt at støde på nyheder, hvis de er tilpasset deres streaming behov.

Derudover er DR nødt til at forholde sig til den realitet at størstedelen af den yngre målgruppe finder deres nyheder gennem andre medier, såsom Facebook og Snapchat. DRTV vil gerne tænke fremad og udnytte deres streaming service platform som et middel at integrere unikke nyhedsformater på en ny og mere moderne måde end i dag.

Klient

DR

Rolle

User Journey Mapping
User Interface Design
Prototyping
Digital Design

Varighed

April 2017 – Maj 2017

Indsigter

Gennem et udsendt spørgeskema og en workshop med fem studerende, blev der indsamlet data, til at analysere de unges brug af DR TV, og hvordan de modtager deres nyheder, samt hvad de forbinder med nyheder.

Spørgeskemaet gav et billede af, at langt størstedelen af respondenterne ser det som en dårlig ide at få customized nyheder. Ved customization er brugerne bange for at gå glip af nogle vigtige nyheder, i det man kun følger det man interesserer sig for.

Når det kommer til måden respondenterne foretrækker at få deres nyheder på, svarer 50% at de helst læser deres nyheder, derefter kommer video med 28%. Ud fra disse besvarelser har teamet skabt et koncept, der kan leve op til disse ønsker.

Ca. 70% logger ikke ind på DR TV, når de skal se programmer. Løsningen i dette projekt er udviklet efter, at man kan bruge den uden at logge ind.

“Hvis nyheder er tilpasset efter mine interesser, vil min viden være meget smal” 

 Natalie, 24

“Jeg tjekker nyheder når jeg bruger offentlig transport”

– Kristoffer, 22

Design Patterns

DR Reel henvender sig til den yngre generation, der vil have nyheder på farten. For at ramme denne generation var det nødvendigt at medtænke deres conceptual model. Dette skal sikre at udviklingen ikke bliver baseret på forkerte antagelser, der kan skade det flow der er ønsket med denne funktion.

Følgende afsnit omhandler de væsentlige navigations muligheder, som DR Reels indeholder.

Navigationen er velkendt blandt de fleste mobile enheder der anvender swipe funktioner. Eksemplerne til højre er fra DRTV’ forside hvor der vælges et program eller en DR Reel.

 

SWIPE DOWN

Når der swipes ned på DRTV, scrolles der opad på siden.

SWIPE UP

Når der swipes op på DRTV, scrolles der ned på siden.

1 FINGER SWIPE LEFT

Swipe til venstre, for frem

1 FINGER SWIPE RIGHT

Swipe til højre, for tilbage

Navigation i DR Reel

Navigationen i selve reelen er ligeledes genkendeligt fra andre lignende apps.

 

SWIPE LEFT

Swipe til venstre, for en ny Reel.

SWIPE RIGHT

Swipe til højre, for at gense en Reel.

SINGLE TAB

Hvis der tappes en gang på krydset i højre hjørne, lukkes en Reel.

Hvis der tappes en gang i enten højre eller venstre side, navigeres der frem og tilbage i en Reel.

PRESS AND HOLD

Når en finger holdes nede på midten af skærmen, pauses en Reel til du løfter fingeren igen.

Indikator og Karrusel

En standard indikator for hvor mange “slides” der er tilbage i DR Reelen angives med en karrusel. Ligeledes er tidsindikatoren velkendt fra andre sociale medier, som brugerne kan relatere til.

 

TIDSINDIKATOR

Øverst i en Reel, findes en tidsindikator, der viser hvor lang tid der er tilbage.

KARRUSEL

Nederst i Reelen, er der en indikator på hvor mange slides der er tilbage i en Reel.

Feedback
Jeg kan se mig selv bruge denne løsning. Det vil være fedt hvis jeg fik en notifikation, når en ny Reel er uploadet

– Kasper, 22

Jeg kan godt lide den grafiske måde nyhederne bliver præsenteret

– Johan, 20

Værdiskabelse

• Brugeren vil få mere viden og et mere sammenfattet overblik

• Hurtigt og nemt

• Mere trafik på DRs platforme